Kategorier
Kajakk Østfold og Båhuslen

Skjeløy-Strømstad

Lang sommertur i kajakk

Denne turen ble i meste laget for kameraet så jeg har få bilder fra denne ferden fra Skjeløya til Strømstad. Men minnene har jeg likevel som jeg kan ta frem uten å trenge å trykke på knapper.

En god kollega, Willy, mente denne turen var spennende og hadde latt meg bruke huset sitt som startpunkt for kajakkturen til Strømstad. Jeg kunne nok overnattet, men iveren etter å komme i gang satte meg i gang samme ettermiddag med pakking av kajakken.

En båteier i havnen var tvilende, men fersk som jeg var hadde jeg ikke betenkeligheter med å sette av gårde ut i Rauøy-fjorden så sent på dagen. Underveis frisket vinden på fra sørvest og laget både stor sjø som rullet inn fra Skagerak og tung motvind. Det var nesten mørkt da jeg kom meg inn til Engelsviken og krøp inn i teltet.

Kajakken på brygga på Skjeløya
Padleklar fra Skjeløy.
Bris på sjøen
Slik motvind blir slitsom å padle mot i lengden. Ofte spakner det mot kvelden, men ikke denne dagen.

Neste morgen hadde vinden løyet og jeg kom meg rundt Smaugstangen og inn i Hankesundet og beskyttet farvann. Utenfor Torgauten padlet jeg gjennom en smal kanal i Dragsundet for å unngå det åpne farvannet rundt Strømtangen og videre langs Langøya opp til kanalen som fører til Fredrikstad. Innløpet er grunt og de slakke dønningene fra havet bygget seg høye i møte med den utgående strømmen fra sundet.

Gamlebyen er verdt en god pause, så jeg stoppet her og vandret i de gamle gatene før ferden gikk videre gjennom Skjærhalden til Strømstad.

På tilbaketuren padlet jeg på innsiden av Skjærhalden og ellers samme rute som tidligere. Tilbake på Skjeløya ventet en god dusj og en god pause i Willy’s godstol før kajakken ble surret på taket og hjemturen kunne ta til.