Kategorier
Alle artikler Tur relatert Utstyrs erfaringer og valg

Om å velge kajakk

Momenter å vurdere ved anskaffelse

Innledning

Det er mye å tenke på ved valg av kajakk, og med alle varianter som finnes på markedet kan det være vanskelig å orientere seg, spesielt om man er nybegynner. Jeg har selv vært gjennom den prosessen og har fra egen erfaring notert noen punkter med betydning for valget.

Bruksområde

Hva kajakken skal brukes til er avgjørende og andre kriterier må legges til grunn for en ekspedisjon enn om båten skal sjøsettes fra bryggen for en mosjons-runde etter jobb. Skal en på langtur med telt, sovepose, mat og annet utstyr kreves tilstrekkelig lastekapasitet og store nok luker i dekket.

Vekt og materiale

Styrke og vekt henger som oftest sammen. En plast kajakk er noe tyngre enn glassfiber kompositt, og betyr en del om den skal løftes opp på f.eks.et biltak. Til gjengjeld tåler den mye både av slag og andre påkjenninger.
Dagens plast skrog er også lettere og stivere enn tidligere, så forskjell i fart merkes kanskje ikke i praksis før turen begynner å bli lang. Karbon skrog er øverste hylle når det gjelder vekt og kan selvsagt bli fristende om prisen betyr mindre.
Det ender til slutt opp med en avveining mellom vekt, pris og funksjon.

Pris og kvalitet

Det finnes plastkajakker til noen tusen kroner til karbonfiber skrog til mange titusen kroner. Etter hva jeg har sett så henger pris og kvalitet ofte sammen, og som med mye annet får en oftest det en betaler for. Det er nok riktig at høyere pris også gir høyere padleglede. Generelt er det viktig å kjøpe en kajakk en er fornøyd med, og som varer i mange år.

Type kajakk

Skrogform

Generelt er en kajakk med lang rett kjøl ideell for trening og lenge turer. En kortere båt med mer bueformet kjøl svinger lettere og egner seg bedre for leking, surf og kortere turer.
Et skrog med knekkformet tverrsnitt vil respondere bedre når båten kantres, og kajakken svinger således hurtigere.

Skeg og ror

Finnen som er plassert under kjølen bak padleren kalles for skeg. Den kan felles ned og dras helt opp med en snor slik at den er helt skjult i skroget. Skeggens oppgave er å holde en stabil kurs, samt motvirke at kajakken svinger opp mot vinden når det blåser fra siden.

Roret brukes hovedsakelig til å korrigere kursen underveis. Uten ror vil båten også dreie litt i motsatt retning av hvert åretak, som vil redusere farten og kreve ekstra energi på langtur.

Kajakker med både skegg og ror drar nytte av begge deler samtidig og kommer spesielt til sin rett på langtur-padling.

Havkajakk

En havkajakk er konstruert for å brukes i åpent hav forutsatt at padleren har nødvendig erfaring og kunnskap. Skroget er laget for å ha lite vindfang, god fart og tilstrekkelig stabilitet. Bakdekket er ofte lavt for å gjøre det enklere å foreta en rulle.

Rekreasjonskajakk

Disse er kortere, høyere og bredere enn en havkajakk og laget for noe kortere turer i skjermet farvann. En slik kan være et riktig valg for en typisk ettermiddags, eller helge tur på noen kilometer i rolig tempo.

Surf-ski

Disse er lange, smale og konstruert for fart og mosjonspadling. Den gode farten gir mulighet til å kunne holde følge med, og surfe på bølger og havdønninger.

Sit on top kajakk

Finnes i forskjellige varianter og lengder for treningspadling, rekreasjon, elvepadling og fisking. En åpenbar fordel med disse er at kajakken ikke blir full av sjø ved en velt og antakeligvis enklere selvberging. Men en har ikke den beskyttelsen som i en tradisjonell kajakk der underkroppen er beskyttet under sprut trekket.

Padlerens vekt og størrelse

Som oftest gir produsenten informasjon om hva slags vektklasse padler kajakken er beregnet for og ofte trenger damer en kajakk med lavere volum enn menn. Å prøve kajakken før kjøp er absolutt en fordel for å kjenne om man sitter godt og båten passer.

Erfaring med mine kajakker

Seabird designs expedition

Seabird designs expedition

Dette var min første kajakk som jeg kjøpte i 2009, og med litt stell og reparasjon faktisk varer den ennå. Den er stor (350 liter) og rommer alt som trengs til langtur og litt til. Men å padle den tom i mye vind er slitsomt da vindfanget blir stort og den ikke har skeg, spesielt for en lett padler.
Høyt dekk bak cocpiten gjør at sjø ikke kommer på dekk ved last, men gjør også eskimorulle vanskeligere å lykkes med.

Til å være en rimelig kajakk produsert i Kina har den holdt stand mange lange turer og gitt mange fine opplevelser. Byttet fotpedal på ene siden og fikset litt skader på skroget.

Tahe marine wind 555

Tahe marine wind 555
Tahe marine wind 555

Etterfølgeren ble en Tahe Marine wind 555. Som navnet antyder er båten 5,55 m lang og bredden er 54 cm mot 59 cm på Seabird kajakken.
Dette merkes ved at den er mer lett-padlet og får meget god maks-hastighet. Jeg bruker den på langtur, men også til treningspadling og synes den fungerer fint til begge deler. Den har lavt bakdekk slik at rulling går greit. «Knekkspant» og skeg førte Padlegleden til et høyere nivå.

Festene for tau til dekkslukene var for svake og laget av tynn streng, så jeg måtte lage nye og lime de fast selv. Mister en lukene så synker de, og det kan bli katastrofalt langt ute på havet. Forhåpentligvis bare en dårlig Mandag på fabrikken.

Fabrikanter og modeller

Det finnes utallige fabrikanter av kajakker og et økende antall modeller og typer. Under er noen modeller som jeg har prøvd eller har kjennskap til.

ModellFabrikantProduksjonsland skrog
Wind 555Tahe MarineEstonia
ExpeditionSeabird designsKina
DelphinP&HUnited Kingdom
Arrow playZegulEstonia

Legg inn en kommentar