Kategorier
Møre og Romsdal Til fots

Rundtur  Hurlaveten-Gamlemsveten-Reinhausen

Juni er en fin årstid for fjellturer ved kysten. Her er det bart mens snøen fortsatt dekker toppene i Sunnmørsalpane. Gamlemsveten med sine 790 m.o.h. er en slik topp som jeg denne gangen kombinerte med et par andre turmål i nærheten.

Kanskje er jeg en av de siste gjenlevende turbloggere i disse dager, men det får så være. Jeg får sitte og lese og humre hvis jeg blir gammel og dårlig til beins.

Opptur med opplevelser

Jeg startet turen ved hundepensjonatet ved Gamlemselva der det er plass til noen få biler. Det er også andre stier til toppen, som fra Hildre eller grusveien fra Søvika som er kjørbar helt til topps når det ikke er snø.

Oppover langs elva er stien god, og stedvis er det lagt stein som er gode å gå på.

Gamle murer av et slags byggverk ved elven står igjen fra gamle dager. «Tyskedammen»- kanskje det har vært et lite vannkraftverk eller en demning?

Stien oppover er godt tillaget og bukter seg gjennom en jungel av bjørketrær

Litt lengre oppe ligger «Uksebakken». Et skilt forteller at en okse skal ha ramla ned i elva og slått seg ihel her. Det er nok ei sann historie, for det er bratt ned og lett å miste fotfestet. Jeg passer godt på hvor jeg tråkker, for jeg har ikke lyst til å bli ukse nummer to i elva.

Over tregrensen flater det ut et stykke. Elva krysses der det står et dødt tre og det blir gradvis blir mer stein og lyng oppover. Stien blir vanskeligere å se, men det går greit å følge kabeltraseen oppover.

På vei oppover i grønn lyng.
Over tregrensen på vei oppover langs elva er det god sti til elven passeres.

Hurlaveten

Jeg tar til venstre og følger et traktorspor oppover mot Hurlaveten som på avstand minner litt om ei pyramide av gråstein.

Disse vetene finnes på de fleste fjelltopper og markerer grenser, men fungerer også som veimerker på fjellet. Fiskere bruker de også som godt synlige landmerker sett fra sjøen.

Jeg står ved Hurlaveten.
På Hurlaveten med god utikt til Nordøyane. Masta på Gamlemsveten stikker opp i bagrunnen.

Et par hundre meter mot Nordvest står det en annen varde med god utsikt ned mot Lepsøybrua og fyret. Underveis passeres flere store steinheller som en eller annen gang har blitt reist opp slik at de nesten ligner gravstøtter. Men det er vel heller noen som har villet etterlate seg et spor her.

Lepsøybrua og fyret i silhuett mot sollyset i sjøflaten.
Den 800m lange Lepsøybrua som strekker seg over over Lepsøyrevet ble åpnet i 2021.

Videre opp til veten

Herfra er det lett å fortsette opp til Gamlemsveten. Underveis passerer jeg ei slette der en slags spove-fugl holder til. Antakelig hekker den her oppe. Den gir fra seg en hul ensom lyd, og ingen andre lyder høres.

Den siste bakken forseres, og straks er jeg på Veten. Her kan man finne en lun vegg ved ett av byggene for radio og tv-senderen.

Nedoverbakker

Fra veten følger jeg grusveien nedover et stykke til fjellryggen og følger denne nedover mot Reinhausen. Litt merkelig med disse navnene som har «Rein» i navnet. Kanskje er de eldgamle og fra den tiden det ble jaktet rein i fjellene.

Jeg står ved Gamlemsveten.
Turens høyeste pungt er Gamlemsveten med storslagen utsikt over havet, øyene, fjell og fjord.
Grusvei med veistikker av stål.
Grusveien nedover fra toppen.
Jeg står ved steinstøtte og ser utover mot Ålesund.
Neste etappe gikk jeg litt utenfor allfarvei og fulgte ryggen nedover mot Reinhausen.
Ålesund med fjellene i bakgrunnen.
Ålesund blir nokså liten i disse omgivelsene. Men flott er den i kveldssola!

Fuglen i solnedgangen

Sola nærmer seg horisonten og lager en enestående flott gullfarge på himmel og sjø.

Solnedgang farger havet i gullfarger.
Gullhav.
Lerke står på en stein i solnedgangen.
Ei lerke stiller seg opp som et fint motiv i kveldssola.

I nedoverbakkene går beina nesten av seg selv og tankene får frihet til å surre rundt i hodet. Ofte løser jeg problemer på denne måten, borte fra de daglige gjøremål og rutiner, og sett fra et nytt perspektiv.

Kart og stigning

Kart med rute opp og ned
Kart over området med rute.
Stigningsdiagram oppover
Stigningsdiagram med de to bratteste bakkene oppover avmerket.

Oppsummering

I alt var dette en meget flott og overkommelig tur med utsikt over hav og land med flere severdigheter underveis, også i motbakken langs elva.

Fire timer på hele runden brukte jeg i noenlunde normalt tempo. Bor du i Ålesund behøver du ikke reise så langt for å finne flotte fotturer.

Husk å ta med gode gode vanntette sko, klær for skiftende vær og nok mat.